lördag, maj 23, 2020

Konsten att överleva - förnekelse

Jag har bockat av en punkt på min bucket list och det är inte utan att jag känner mig lite stolt. I torsdags packade jag och min man våra ryggsäckar och drog till skogs. Det huvudsakliga syftet med vår planerade tripp var att prova våra nyinköpta hängmattor och tarpar, problemet var att min hängmatta ännu inte behagat dimpa ner i brevlådan. Skulle vi nu behöva ställa in bara för det? Vädret verkade ju bli exemplariskt och jag var inställd på en liten vandring, så varför inte passa på att bocka av en punkt på min lista "att göra innan det är försent"? Nämligen att sova direkt på marken. Visserligen på liggunderlag och under tarp, men lite utsatt är man ju ändå om man tänker på vilka besökare som kan dyka upp under natten.

Viktigt med pauser
Viktigt med pauser
 
Älskar leken "Gissa bajset"
 
Det tog ett litet tag innan vi hittade ett ställe som dög att övernatta på och helt perfekt var det inte heller, upptäckte vi när vi började spänna upp linor till höger och vänster. Mer plats är att föredra. Men det fick duga och detta var som sagt en testövernattning, av vilken vi skulle dra diverse lärdomar till nästa gång.

Vårt läger
Vårt läger

Våra roomies
Nyfikna roomies
 
Jag kan verkligen rekommendera vandring på Kinnekulle, naturen är fantastisk och varierande. För några år sedan vandrade vi hela Kinnekulle-leden, 46 km lång. Den här gången nöjde vi oss med ca 4 timmars långsamt strosande. Få aktiviteter är så rofyllt och givande som vandring, tycker jag.

Välkommen in

Hedlandskap

Gott om kalksten

Nyutslagen blom i kargt landskap


Så hur gick då övernattningen? Över förväntan faktiskt, mycket tack vare min förmåga att förneka alla former av ljud och vilka de kan komma från. Jag sov lätt och vaknade kanske en gång i timmen, men jag somnade snabbt om och drömde mycket. Min man delgav sin misstanke om att det varit möss framme, eller något annat litet djur som prasslat runt i lägret. Hellre det än grävling!

Jag längtar redan till nästa äventyr, så jag hoppas att min hängmatta kommer snart. Vad gör ni för att tanka energi?

Väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar