måndag, maj 18, 2020

Aldrig mer kaka på kaka!


Mmmm, visst ser den god ut vid första anblicken?


Men ack så jag bedrog mig, jag blev överlistad av min kardemummakaka. Jag trodde att vi var vänner. För ungefär två veckor sedan gjorde jag nämligen min första kaka efter detta recept och den blev så grymt god. Fluffig och saftig, fin nog att bjuda vilken kunglighet som helst på. Jag som aldrig bakar annars, för är det något jag är bra på så är det att misslyckas med mjuka kakor. Min självkänsla tillåter max 1 bak/ år, läkningsprocessen är allt för krävande och jag vill skona min familj. Så kom då det förra baket och jag fick bjuda på Kakan med stort K, familjen kunde inte varit mer imponerade om jag så hade haft en halo bakom mig då jag serverade den. Jag upplevde en lycklig känsla av att äntligen ha levlat i moderskapet och jag började fundera över vad nästa nivå skulle bli. Skulle jag ge mig på att försöka pyssla med barnen? Tillverka skeva snögubbar av gamla tubsockor? Klistra fast paljetter på barnens tandborstar? Idéerna stod som spön i backen, ivrigt påhejade av min hybris.

Men en vedertagen sanning är att man ska sluta på toppen. Mitt övermod blev mitt fall. Jag fick ett sötsug i helgen och tänkte att istället för att köpa en bulle, skulle jag baka min kardemummakaka. Så jag slängde ihop den lite snabbt och schuss in i ugnen... 

45 minuter senare: Är det inte märkligt hur tung en kaka kan bli? Som för att poängtera misslyckandet i samma stund man lyfter ut den, som för att symbolisera tyngden av den stenros som slår ut sina kronblad i magen i det ögonblick man inser att någonting är fruktansvärt fel. Om ett år kommer jag att läsa detta inlägg igen och bli påmind om att aldrig ta någonting för givet. 

Väl mött!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar