lördag, november 07, 2020

Dazzeled by Gatsby

Ojojoj, jag har sett filmen förut och första gången har jag för mig att jag upplevde den som lite...hm, jamen lite spejsad men ikväll såg vi den igen och säger bara "WOW". Jag är helt blown away, vilket sceneri, vilket kostymeri, vilken symbolik, musiken och vilket djup. Jag älskar´t!

Jag är rädd att jag hade andra förväntningar på filmen första gången jag såg den och därför blev lite ställd. Det är lite pinsamt att erkänna men jag mindes knappt någonting från filmen och därför var jag i princip lika nollställd inför kvällens visning som första gången, men den här gången var jag väl helt enkelt mogen!

Jag antar att andemeningen i filmen, som bygger på en bok (som jag snart kommer att läsa), är att det är viktigt att ha en balans mellan att ha mål i livet och uppskatta det man har. Att ha något att arbeta mot men att vara ödmjuk inför sina tillgångar. För ju mer man har desto mer svåruppnåeliga blir målen och för att det inte ska riskera att spåra ur, behöver man inse värdet på det man kan förlora i jakten på nästa erövring.



Har ni inte sett den, SE DEN! 


4 kommentarer:

  1. Jag har sett filmen, men det var ett tag sen nu. Har för mig att jag inte riktigt förstod den och blev lite besviken...? Men det kanske är dags att ge den ett nytt försök :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen det var nog så jag kände också första gången och innan filmen väl kommit igång igår, kände jag mig lite stressad för jag såg den med min man och svärmor och inledningen är minst sagt intensiv och en smula hysterisk. Jag tror inte riktigt att de upplevde samma begeistring som jag, men de tittade snällt ändå. ;-)

      Radera
  2. Spännande, den ska jag spana in! Just den andemening du beskriver är ett svårt dilemma tycker jag...:)

    Trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det en utmaning. För egen del behöver jag träna på att överhuvudtaget våga sätta upp mål, medans andra kämpar med att hålla sig kvar på jorden! ;-)

      Tack detsamma!

      Radera