onsdag, april 28, 2021

Nu gjorde jag bort mig

Jag visste att den här dagen skulle komma! Det är genant och jag borde veta bättre, men här kommer det:

I min spariver har jag lyckats övertrassera mitt konto. Jag har ställt in så att ett visst belopp dras till mina olika sparanden varje månad, så fort lönen kommit in på kontot. Precis som jag vill ha det. Däremot har jag också skaffat ett kreditkort, som jag använder till månadens alla inköp. Det betyder att när sparandet, räkningarna och kreditkortsfakturan har dragits, brukar jag inte ha särskilt mycket kvar på mitt konto.

Eftersom jag lever lite på marginalen, så brukar jag försöka ha koll på mina transaktioner. Men den senaste tiden har det varit lite mycket med allt, så det råkade falla i glömska den här månaden. Jag visste hyfsat hur jag hade det, men jag hade helt förträngt att jag köpt skor till barnen. Det är ju det som är lurigt med sällanköp, att det är lätt att glömma att ta höjd för dem.

Att ha ett kreditkort och använda det på det sättet, har inte varit självklart för mig. Jag är inte helt bekväm med det, just för att något sådant kan inträffa. Men så var det det här med bonus. När jag skaffade kortet var det betydligt mer generöst med poängen, men nu har de stramat åt så att man knappt får något längre. Med tanke på de försämrade villkoren, så vet jag inte om det är värt för mig att ha kvar kortet.

För tydlighetens skull vill jag bara påpeka att kreditkortsfakturan är betald och ur världen, det var bara några andra autogiron som inte kunde dras från mitt konto eftersom det inte fanns tillräckligt med pengar kvar. Det är också åtgärdat, så det går absolut ingen nöd på mig. Däremot så får vi se om jag väljer att lägga upp min konsumtion på ett annat sätt i framtiden.

Använder ni kreditkort?


12 kommentarer:

  1. Ja, men jag utnyttjar ALDRIG krediten. Eller gör jag det ? Blir lite osäker på hur det eg räknas :) Betalar min "konsumtion"..dvs främst mat i efterskott. Summeras fram till ca den 15e varje månad vilket betalas via godkännande av mig kring den 28e. Ingen ränta läggs på bara man betalar vid det ordinarie datumet.

    Funkar jättebra enligt mig. Det är ett OK/Q8 VISA bara. Nothing fancy, får checkar ibland som kan utnyttjas på OK (och kanske någon annanstans oxå).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara jag igen.

      Ibland har jag otur när jag tänker. Naturligtvis är det krediten som används eftersom det är äta först och betala sen. Det jag menade var att jag inte låter betalningarna gå in i systemet där det blir till att betala ränta på köpesumman.

      Sedan har jag en väldigt låg kreditgräns på detta (10.000) eftersom det i princip bara är för just Mat. Har personer i min närhet som några gånger fått sina kort "kapade" och inköp genomförts i London, Tyskland och USA.

      Är det större summor som krävs säljer jag istället min kropp. Men det ger sällan någon nämnvärd intäkt.

      Radera
    2. Verkar som om kontokortsföretagen har snappat upp att kundernas kort kan bli "kapade" och sett till att försvåra ordentligt att det kan ske framöver. Du känner väl till att på OKQ8s hemsida kan man logga in och klickar man på "köpspärrar" kan man göra

      "
      Här kan du välja att spärra och öppna ditt kort för köp på internet, för kontantuttag samt för köp och uttag i olika geografiska regioner (det vi kallar för regionspärr). När du gör en ändring börjar den att gälla direkt och du kan ändra inställningar hur ofta du vill.

      För att spärra kortet för olika typer av köp kryssar du i rutan framför den typ av köp du vill spärra. För att öppna upp för köp klickar du på rutan för att ta bort krysset. Kom ihåg att bekräfta dina val genom att klicka på 'Spara' längst ned på den här sidan.
      Kort

      Kontantuttag
      Internetköp

      Regioner
      Sverige
      Övriga Norden
      Övriga Europa
      Nord- och Centralamerika
      Sydamerika
      Afrika
      Oceanien
      Asien
      Antarktis
      "

      Radera
    3. Ja, det känner jag till. Det är spärrat för internethandel. I det fallet tar jag allt på klarnafaktura få först och betala senare. Det funkar oxå bra...

      Tack för info.

      Radera
    4. Hahaha, det måste väl ändå ses som ett gott tecken att din kropp ännu går att sälja. Tänker på Claes Månsson med plakatet "Jag kan dansa också"...

      Radera
  2. Hej!
    Det där har hänt mig också några gånger.
    Du vet att det går att sätta in pengar på kreditkortet. Du får dessutom rätt bra ränta på dem hos Preem eller Shell.

    Men handlar du upp pengarna du satt in i början på månaden så blir det krediten som används, så det gäller fortfarande att ha koll. Men kan vara skönt att förbetala kreditkortet, blir ju ungefär som ett debitkort då :)

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips. Jag har Komplett....men jag funderar på att gå tillbaka till mitt vanliga betalkort ändå. Jag känner att jag har bättre koll då, jag är lite konservativ i vissa lägen. ;-)

      Radera
  3. Jag förlitar mig inte helt på att autogiro ska fixa allting, utan går ett par dagar innan löning igenom vad jag har på kontot, vilka inkomster som kommer in och vilka betalningar, bl a kreditkortsfakturor och överföringar som ska göras. Nuför tiden har jag inget automatiskt sparande utan sparar det som blir över. Vissa månader kommer dessutom kvartalsfakturor och årsfakturor, så månadsutgifterna är väldigt volatila 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör på exakt samma sätt. Har aldrig haft några automatiska överföringar- Däremot är jag automatisk i mig själv och för över allt som blir över till Avanza för vidare äventyr.

      Radera
    2. Ah, så strukturerat! Det borde jag ta efter. :-)

      Är det självvalt att ha kvartals- och årsfakturor? I de fall det går att hacka upp dem i månadsfakturor, föredrar jag att göra det för att få ett jämnare utgiftsflöde. Men det kanske inte alltid går...

      Radera
  4. Nä, i princip använder jag inte kreditkort. Jag HAR ett kreditkort, och ibland använder jag det just för lite större utgifter, så jag kan vara säker på att inte hamna snett på vanliga lönekontot. Men generellt tycker jag att jag får en bättre överblick när jag bara använder lönekontot och mitt vanliga betalkort.

    Men din lilla fadäs var ju inte så allvarlig iaf, det har nog hänt de flesta :-).

    Ha en fin Valborg!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men exakt! Jag gillar att ha kontroll och den förlorade jag något tillsammans med överblicken med kreditkortet. Nu har jag provat det här systemet, men iom att jag inte tjänar något på det längre (knappt) så tycker jag nog inte att det är värt det.

      Nä, det var inte så farligt. Men för en människa med liiite kontrollbehov blir det onödigt jobbigt! ;-)

      Tack, bästa tiden på året. Ha en härlig Valborg du också!
      Kram Fumlan

      Radera