söndag, maj 02, 2021

Ett dilemma på 50.000 kr

I begynnelsen av denna sparresa, närmare bestämt våren 2019, lyssnade jag en del på personer som talade sig varma för att diversifiera sina tillgångar. Jag hade satt in del av mitt pyttelilla kapital på börsen, köpt både fonder och aktier som följd av det. Sedan fattade jag ännu ett beslut som jag kanske inte är riktigt lika nöjd med i dagsläget. Den säkraste av investeringar, räntesparkontot! 

Jag googlade en del och hittade så en bank som erbjöd 2% ränta, om man låste sina pengar i 3 år. Eftersom jag såg mig själv som långsiktig OCH inte visste hur min börskarriär skulle utveckla sig, tyckte jag att det lät som en helt okej deal. Dessutom fanns det heller ingen risk att jag nallade från de pengar jag låste, för att förlora dem på börsen. Win-win?!

Sagt och gjort, jag öppnade ett konto och tryckte in 50.000 kr. I efterhand har det visserligen stört mig att jag gjorde det, men jag har försökt att inte tänka på det. Jag har intalat mig att det får bli en present till mig själv, när tiden väl löpt ut. Jag har inte ens räknat med dem till mitt övriga framtidssparande, trots att det är dit de ska så småningom.

Fortfarande är det ett helt år kvar tills jag får röra dem, och nu börjar det gnaga alltmer. Jag har till och med räknat på vad det skulle kosta mig att ta ut dem i förtid. Avgiften landar ca 1000 kr och sedan tillkommer väl vinstskatten på det lilla som blir kvar av det som avkastats, antar jag. Så det känns lite surt, men egentligen är det väl insikten att jag gjorde ett dåligt val som är känns mest surt. För tänk vad de 50.000 hade kunnat generera på börsen under dessa två år istället, och tänk vad de skulle kunna generera under kommande år också för all del. 

Ska jag bara bita i det sura äpplet och ta ut pengarna? Det känns onekligen som att det lutar åt det, just nu. Sedan blir det också lite fånigt med min redovisning. Nu har jag försökt att vara transparent och visa min portfölj, både till värde och innehav. Men så plötsligt kommer det in en summa, från ingenstans och ställer till allt. Jag har förvisso redan nått upp till årets mål, när det kommer till portföljens värde. Så egentligen är det kanske skit samma, det får bli ett rörigt år. Har jag nämnt att jag gillar ordning och reda (taskig kombo med dålig koll)? :-)

Ett beslut kan jag åtminstone ta nu, och det är att fr.o.m. april månad räkna med den här summan till mitt framtidssparande. Det betyder att jag precis nått en halv miljon. Tjoho!

Hur skulle ni ha gjort? 
 

17 kommentarer:

  1. Se det som läropengar. Kunskap är makt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! Det är skönt att man kan stämpla sina misstag med "läropengar"! ;-)

      Radera
  2. Hej!
    Kunde ju ha varit värre och nu med facit i hand är det lätt att vara efterklok. I mars förra året skulle jag tro att du var ganska nöjd med att pengarna låg där.

    Tycker du kan ha kvar pengarna och se dom som en lärdom att inte binda pengarna, ha gärna en viss summa på räntekonto men utan bindningstid.

    Förstår att du tog det beslutet för två år sedan, förstår att du idag ångrar det.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Btw, jag har ju flyttat från Blogger till Wordpress och har därmed en ny webbadress. Vore toppen om du kunde uppdatera länken i din blogglista.
      Jag finns numera på www.pappa-betalar.se

      Radera
    2. Aha, då förstår jag varför det har varit tyst från dig. Jag hängde inte med på flytten! ;-)

      Jag har uppdaterat min blogglista, så nu ska den stämma igen.

      Radera
    3. Hej, javisst kunde det ha varit värre. Och man utvecklas ju med tiden, jag är mer riskbenägen nu och har lite mer självförtroende. :-)

      Radera
  3. Jag skulle nog låtit dem sitta där de sitter. Som sagt, en läropeng helt enkelt! Och det kanske kommer en krasch lagom till du kan ta ut dem, då kan du ju handla för dem då ;-)?

    Inte hela världen tänker jag!

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också sant! Jag borde kanske bara hang in there och glädjas åt mitt ökade portföljvärde. Googlar man ordet "velig" så poppar det upp en bild på mig!

      Tack för din input!
      Kram Fumlan

      Radera
  4. Hej

    Jag hade inte valt att ta ut pengarna i förtid. Lite ränta i portföljen hjälper till att jämna ut kurvan och med jämna rebalanseringar kan man få upp dem riskjusterade avkastningen. Okej att du inte har använt pengarna på det viset men är det som en buffert det kommande året.

    Räntan är ju fortfarande realt positiv även om det inte är med mycket.

    För också gärna en enkel räkneövning innan du bestämmer dig.

    På börsen skall du inte förvänta dig mer än 8% genomsnittlig årlig avkastning (oavsett det senaste årets krumbukter). Tar du ut pengarna nu kanske du då tjänar 4000 kr. Minus de 1000 kronorna du förlorar i avgift.
    Låter du pengarna stå kvar tjänar du 1000 kr garanterat.

    Är det verkligen värt besväret för 2000 kr? För 4% extra avkastning? Risken finns alltid att du investerar på toppen och börjar med en nedgång på 50%.

    Oavsett vad du bestämmer dig för önskat jag dig lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bortse gärna från att jag låter full i ovanstående kommentar. Min telefon väljer att korrigera rätt många ord och jag är inte så himla pigg runt midnatt 😁

      Radera
    2. Hej AVL!
      Det känns ändå som att majoriteten här röstar för att låta bli pengarna. Har jag kunnat avhålla mig från dem i två år, så vore det ju skam om jag förstörde det på sista året!

      Skönt att kunna bolla med kloka människor i ögonblick av tvivel. ;-)

      Radera
  5. Jag är ju då som vanligt alltid contrarian. Investerar varje vecka och kommer så fortsätta ett bra tag framöver. Iofs så är dessa 50.000 ca 10% av totalen och därmed en kanske lämplig kassa. Men tusan vet ändå om jag inte skulle plocka ut och investera.

    Men i vad !??

    Fast bry dig inte om mina åsikter. Jag är ändå i underläge här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, svårt! Fast eftersom jag ändå inte vet vad jag vill köpa just nu, så kan de ju också lika gärna vara där de är. Inte mycket som känns köpvärt, precis som du säger!

      Bryr mig alltid om åsikter från någon som publicerar bilder på Heavy Machinery på sin blogg!

      Radera
  6. Jag, som i ett halvt sekel levt under ekonomisk press, satte just in mitt livs första "sparklump" på ett bundet sparkonto. Den högen hade blivit så stor tack vare 'fegfonder" hos Avanza. Jag tog ut dem och flyttade raskt så fort det gick. Kanske förlorat en del, men det känns SKÖNT, eftersom mitt prio med dem är de ska behållas. Med andra marginaler, om ett år eller två, kanske det blir lite mer "wildlife".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det måste vara en härlig känsla ändå, att ha en sparklump efter en knaper tillvaro. Grymt! :-)

      Det är ju det här som är så spännande, att alla har olika bakgrunder, värderingar och strategier. Och att de ändras med tiden! Man utvecklas ju under resans gång och de principer man hade från början, kanske behöver ses över och revideras med jämna mellanrum.

      Radera
  7. Tja..du hade faktiskt kunnat hamna i en värre sist. Allt har ju inte gått på löpande band de senaste åren. Jag hittade en jättefin aktie som verkade missförsådd på marknaden. 10 000 kr försvann i ett bräde när de visade sig ha fifflat och massa annat. ( Wire-card ) Det kändes ju ganska tryggt tyckte jag i o med att de var så stora. Så allt är ju relativt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj, det var inte kul. Har ingen koll på Wirecard, men det känns onekligen som att jag borde det. :-)

      Allt är såklart relativt och felsatsningar eller att man säljer för tidigt, har även jag i mitt bagage. I det sammanhanget är väl ett beslut att binda upp pengar på ett sparkonto ganska mellanmjölk! ;-)

      Radera