söndag, maj 16, 2021

Två projekt

Jag är medveten om att jag babblar en del om min skrivarkurs, men den är ändå ett viktigt inslag i mitt liv just nu. Så länge den varar...kursen alltså. 

Projektet för den här veckan var att göra en presentation av ett eget bokprojekt. Att skriva en "hisspitch" på 30 sek, berätta om driv och centrala frågor som jag vill ge svar på i min bok. Beskriva hur jag tänker rent praktiskt i form av publicering, målgrupp, tid och plats för skrivandet, tempus etc.

Det kan inte nog understrykas att jag verkligen inte har några långtgående planer på en bok. Jag har en idé, som jag nämnt i ett tidigare inlägg, men det är ungefär allt jag har. Men även om vi inte hade något alls att komma med till övningen, så gick det lika bra att låtsas. Bara för att prova på. Jag hade sedan en tidigare övning skrivit en inledning på mitt projekt, men i veckans övning fick man gärna bifoga mer text. Så det blev att skriva lite till på min släktsaga. :-)

Men sedan råkade jag sladda in på en författares hemsida, där hon intervjuar andra författare/ skribenter. Det de alla hade gemensamt var att de skrev fantasy. En genre jag aldrig ens övervägt att ge mig in på. Men så fick jag för mig att jag skulle prova på att dikta ihop en plot, och till min stora lycka bara expanderade den. Den ursprungliga idén hamnade liksom lite i skuggan av andra intriger som växte fram.

Kanske är det bara min hjärna som behövde släppa verkligheten lite och fara iväg. Kanske blir det ingenting av något av projekten, men då har det åtminstone givit mig glädje och energi ett tag.

Trevlig söndag på er! 

6 kommentarer:

  1. Men vad kul! Annars är det ju sjukt svårt att skriva pitchar tycker jag själv. Jag jobbade ju som frilansjournalist och skribent under en period och då skulle man ju ofta pitcha in idéer och artiklar till diverse tidningar. Shit säker jag alltså, då mådde man inte alltid bra! Det är synd, för det tar bort en del glädje från själva skrivande liksom.

    Fantasy alltså? ;-)

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att som journalist sker allt i en rasande fart också, och konkurrensen är säkert grymt tuff. Jag hade nog inte alls klarat av det tempot.

      Skickar man in en pitch och skriver efteråt om den går hem, eller har man skrivit i förväg så att det går fort att leverera om det blir aktuellt? Kan du som frilansare skicka in något när du känner för det, även om det skulle gå något år mellan varven?

      Hehe, ja lite otippat men faktiskt riktigt roligt att hitta på egna namn, nya varelser och en egen värld. :-)

      Kram Fumlan

      Radera
    2. Som svar på dina frågor så:

      -oftast skickar man in pitchen först, för om man inte lyckas sälja in konceptet så behöver man ju inte skriva en hel artikel "i onödan". MEN, en del vill ändå ha hela artikeln innan de tar beslut, något jag vet att många frilansare avskyr. Det är liksom lite fräckt att be någon göra jobbet först, innan man bestämmer sig för att betala.

      -Ja, jag kan skicka in lite när jag vill, men nackdelen blir ju då att man kanske blivit lite "bortglömd" och andra frilansare tagit plats. Därmed kan konkurrensen vara hårdare. Men har man bra kontakter, så absolut! Då kan man ju skicka in om man känner att man plötsligt har en bra story helt enkelt.

      Förstår det! Jag har försökt det också, men tycker bara det jag skriver blir löjligt...Du är säkert mycket bättre!

      Radera
    3. Tack snälla för ditt svar, jätteintressant och värdefullt att få info från någon med insyn.

      Jag kan nog förstå vad du menar, med att det nästan blir lite barnsligt. Jag märkte efter ett tag att det snarare kändes som en ungdomsbok. Det funkar ju såklart det också, men så vill jag kanske ha med någon liiiten sektion med mer... passionerat innehåll. Men när jag fortsatte, så kom en annan historia fram som nog kan funka även för vuxna. Men som sagt, det känns väldigt långt borta just nu! :-)

      Radera
  2. Spännande, jag tror på dig !! SciFi och fantasy har alltid varit mina favoritgenrer även inom film. Douglas Adams, LeGuin, Heinlein, Tolkien är exempel på författare vars böcker jag brukade sträckläsa redan som liten pöjk...

    Blade Runner är löst baserat på en novell av Philip K. Dick med titeln "Do Andoids dream of electric Sheep?". Båda är mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen snällt sagt!

      Jag är i det närmaste totalt obevandrad inom SciFi och fantasy, om man bortser från min besatthet av Star Wars, Stargate (filmen) och att jag läste Tolkien som 14:is, samt naturligtvis sett filmerna också.
      Jag vet inte om det är en för- eller nackdel, eftersom jag misstänker att man lätt halkar in på redan befintlig fantasy.

      Bra att jag fick lite namn att snöa in på, om jag känner att jag behöver fylla på med inspiration. :-)

      Radera