lördag, december 17, 2022

Melodikrysset

Jag har varit en flitig anhängare av melodikrysset i 16 år nu och innan dess var det något som ofta stod på i bakgrunden. Under hela tiden som jag själv har löst krysset har det varit Anders Eldeman som varit skapare och programledare för krysset. Det har varit tryggt och oftast löser vi det ganska lätt eller med lite gemensamt klurande här vid köksbordet. Ibland har vi fått rådfråga nätet i efterhand, men först efter att vi erkänt oss besegrade. 

Lite läskigt var det därför när Eldeman meddelade att han ämnade kasta in handduken och lämna över stafettpinnen till två andra programledare. Fast sedan tänkte jag att det kunde vara kul med lite nya vinklingar på krysset. Det är lätt att tro att man är en gud i musikkunskap när man vecka efter vecka löser hans kryss, men någonstans i bakhuvudet visste jag alltid att jag är en gud blott i den Eldemanska musikvärlden. Skulle någon annan ta över ställs man plötsligt inför det faktum att ens musikbank är relativt påver.

När det nu gått några veckor kan jag konstatera att de nya programledarna sköter uppgiften med den äran. Om jag ska ge mig in på enskilda recensioner så tycker jag att Annika Jankell ger ett säkert intryck, hon känns folklig och trygg (även om frågorna ibland blir så långa att jag zoomar ut och missar vad de handlar om). Men det är Anna Charlotta Gunnarson som jag nog blivit lite kär i. Intelligent och allmänbildad. What's not to love, liksom? Äntligen får franska sångerskor lite utrymme och på köpet får vi bättra på våra svenska grammatikkunskaper. Om jag fick välja en livsmentor skulle jag nog välja henne.

Vi har ett lite annorlunda upplägg på melodikryssandet. Vi löser oftast bara varannan vecka eftersom det har en förmåga att vara lite lugnare när barnen är hos sina andra föräldrar. Då löser vi föregående veckas kryss på lördagen vilket innebär att vi inte har möjlighet att vara med och tävla, sedan tar vi lördagens kryss på söndagen. Då skickar vi in och deltar. Men aldrig att vi har vunnit. Det finns säkert de som deltagit varje vecka i 40 år och heller aldrig vunnit. 

Å andra sidan är det inte det som är det viktiga heller. Jag tycker att det är mysigt att sitta i skenet av ett stearinljus med en kopp kaffe och lösa krysset. Om det är något man inte kan, finns chansen att lära sig något nytt. Idag ska jag lyssna på Brigitte Bardot, sen får vi se vart Spotify tar mig vidare.

Brukar ni lyssna på melodikrysset?

Morgondagens utmaning
  
God helg!

4 kommentarer:

  1. Härlig helgrutin! Jag har nog aldrig lyssnat på ett helt avsnitt av Melodikrysset. Jag har dock en kul anekdot relaterat till en av programledarna i Melodikrysset som jag kan berätta IRL :P När jag var mindre lyssnade vi hemma ibland på Ring så spelare vi (tror jag det hette?) när vi åt frukost, det var trevligt program ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nu blev jag nyfiken. Den måste jag få höra vid tillfälle! :-)
      Ja Ring så spelar vi gillar jag också. På den tiden var det Lisa Syrén som hade det, nu är det Pernilla Månsson Colt och Christer Lundberg som delar på ansvaret.

      Radera
  2. Åh, jag önskar att jag kunde ha den helgrutinen, men jag har också bara löst melodikrysset sporadiskt. Ibland dock, åker jag på hund/hästtävlingar eller träningar tidigt på morgonen, och jag älskar att lyssna på både Melodikrysset och Ring så spelar vi i bilen! Tycker programledarna generellt är bra faktiskt.

    Kram Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det blir en annan slags nostalgi istället då. När du hör programmen förknippar du dem med hund/hästtävlingar och träningar. Sen kan du berätta för dina framtida barnbarn att det här lyssnade minsann mormor på i sin ungdom när hon.... ;-)

      Kram Fumlan

      Radera