onsdag, september 18, 2024

Nytt liv i minnen?

Kaffet har precis puttrat färdigt och hällts upp i min kaffekopp som jag fick efter mormor. Varje gång vi var och fikade skulle vi ha just dessa koppar, för att jag vid något tillfälle nämnt att jag tyckte om dem. När de dukades fram sa hon alltid: "Dem ska du ha sedan." Sedan var ett ord som vi inte definierade närmare, men båda visste innebörden av. Nu är det sedan och jag har bytt ut min William Morris-kaffemugg mot mormors Anemon från Rörstrand.

Jag tänkte faktiskt så sent som igår en tanke som känns lite... jag vet inte vilket ord jag vill använda här, men komplex? Knivig? Ja, det spelar ingen större roll men jag ville belysa att det inte var svart eller vitt, innan jag presenterar tanken för er. Nämligen att det är som det ska vara med att mormor och morfar är borta nu. Som barn är det en fasansfull tanke att ens snudda vid, för att inte tala om att föreställa sig att ens förälder skulle dö. Då tänkte jag i nästa sekund att jag också lika gärna kunde dö. Min mamma var ju mitt allt.

Tänk hur perspektiven ändras med åldern. Nu sitter jag och är tacksam över att ha haft världens bästa morföräldrar, men är också tillfreds med att de är borta. För man önskar ju ändå värdiga liv för dem man älskar. Jag tänker att nu får de det i mina minnen. Blöjor, stomi och sjuksängar är borta nu. Bojorna har lyfts och jag vet inte var de befinner sig just nu, men hos mig finns de alltid i mina tankar och minnen. Där får de liv igen.




Jag ska jobba hemma idag och jag har också två barn hemma. Ett är sjukt och ett ska tydligen ha inställda lektioner idag. Hur det är med just den saken låter jag bero. Inte bara är hon myndig, hon är dessutom väldigt klok och jag litar på att hon gör genomtänkta bedömningar. Gott så!

Jag håller för fullt på med min LiA och har en superhärlig handledare. Vi är ganska lika på många sätt och det känns väldigt bra. Det som känns lite konstigt är att det är hög tid för mig att börja söka efter nästa LiA-plats. Efter nyår är det dags igen. Frågan som dyker upp är huruvida jag ska söka till samma ställen som förra gången. Hur tjatig låter jag inte då? Men jag tycker att det är svårt att komma på arbetsplatser att söka LiA på. Det ska ju helst vara både geografiskt nära, inom rätt område och intressant. Äh, jag får sätta mig och göra en ny lista. 

Hösten är här och bjuder på det mest fantastiska väder. Sol och värme, uppiffat med gulnande löv och hög luft. Jag njuter i fulla drag. Naturligtvis är det underbart med sommar, men jag känner mig färdig med den nu. Nu vänder vi blad och går vidare. 

Ha en fin fortsättning på veckan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar