onsdag, juli 29, 2020

Ett annat tillgångsslag

Visst är det fint med guld, silver, aktier, fonder och likvider, men något som verkligen slår an en sträng hos mig är sådant som börjar som ett frö och slutar som mat eller medicinalväxt. I måndags var det min första dag tillbaka på jobbet efter semestern. Jag rivstartade med en liten fasta på ca 30 h. Jag gillar verkligen att fasta, jag känner mig vaken och skarp. För att inte tala om all tid jag får över när jag inte behöver laga mat, äta och diska. 😇

Nu tror ni kanske att jag kom in på ett sidospår men apropå all energi och tid jag plötsligt fick i måndags eftermiddag när solen dessutom visade sig, ville jag berätta att jag tog en tur i skogen för att plocka Älggräs. Blommorna på älggräs innehåller salicin som i kroppen omvandlas till salicylsyra, vilken har antiinflammatoriska, smärtstillande och febernedsättande egenskaper. På min lilla tur hittade jag också Rölleka, så då vart jag ju tvungen att plocka lite av den också. Dess medicinska egenskaper är tillämpningsbara på t.ex. olika magbesvär, lindrar PMS och kramper, antiinflammatorisk, bakteriedödande, febernedsättande, blodstillande m.m. 

Då jag slutligen skulle bege mig mig hemåt råkade jag passera ett litet bestånd med brännässlor, fulla med frön. Jag har tidigare plockat nässlor som jag lagat soppa på, men fröna är också nyttiga. Kan bl.a. torkas och läggas i frukostflingorna. Jag har läst någonstans att man ska plocka fröna från honplantan för de ska vara nyttigast. På bilden nedanför ligger min skörd på tork.


Det är inte bara ute i det fria som det växer så det knakar. I vår trädgård är det full fart, så jag passade på att plocka av lite dill, svarta vinbär och amerikanska blåbär för att lägga i frysen. 


Landet kommer inte vinna något skönhetspris, men morötterna verkar trivas.


Fruktträden däremot har varit lite av en besvikelse. Vi har planterat fyra stycken, två äpple, ett plommon och ett körsbär. Endast ett äppleträd verkar bära frukt i år, men så är de grymt goda också.


Får jag presentera en del av morgondagens middag? Ugnsbakade rödbetor med fetaostcrème och råstekt potatis. Får väl hitta på nåt kött till också så att maken blir nöjd. 😉


*Jag vill avsluta med att understryka vikten av att noga kolla upp vilka växter som går att äta och vilka egenskaper de har, det finns en stor risk att förväxla en ätlig växt med en oätlig och direkt skadlig växt. Extra viktigt om man dessutom är allergisk, gravid eller har underliggande sjukdomar etc.*


Väl mött!
 

5 kommentarer:

  1. Älskar rödbetor med honung, åt det på Pinchos! Helt fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät grymt gott, Pinchos vet vad de gör! Gillar du fetaost så kan jag verkligen rekommendera att göra en fetaostcrème med vitlök, basilika, olivolja och honung. Gifter sig fint med rödbetorna! :-)

      Radera
  2. Hej! Grymt jobbat med 30 timmars fasta. Brukar du köra regelbundet med fasta? Jag har kört lite fasta på senare tid och tycker också det funkar bra. Kör du någon särskild kosthållning (typ LCHF)?

    Så inspirerande att hämta mat i skogen! Vi har plockat blåbär hittills i år, skulle vilja kunna mer men just nu sätter det som du skriver i din disclaimer stopp för att jag ska våga plocka lite mer "exotiska" saker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Blåbär är ju supergott och fulla av antioxidanter. Du kan även plocka bladen och göra te på dem, så har du redan där ökat på antalet saker att plocka i skogen! :-)

      Nej, jag fastar kanske någon gång varannan månad. Första gången var en riktig aha-upplevelse, då körde jag på i typ 60h. Så länge brukar jag inte fasta nu, jag känner mig nöjd efter 1-2 dygn. Inga dieter här, jag äter allt alltid. Så länge man är fysiskt aktiv, håller sig vågen lugn. :-)
      Vad gillar du bäst med att fasta och hur länge/ofta kör du?

      Radera
  3. Wow, 60 timmar är ruskigt långt!! Anledningen till frågan om dieten är att jag personligen tycker det är lättare att fasta om jag äter mer LCHF-inriktad kost, dvs. undviker (snabba) kolhydrater i större omfattning.

    Gällande fastan så gillar jag att det känns som kroppen är skärpt och har en bra koncentrationsnivå. Jag fastar dock "bara" 24 timmar som max (än så länge). Det har blivit lite sporadiskt, men hoppas kunna få till det en gång i veckan någon gång framöver.

    Men det beror också på hur mycket jag tränar. Om jag tränar hårt eller mer än ett pass per dag så brukar jag inte fasta.

    SvaraRadera