måndag, januari 06, 2020

Potatis- och purjolökssoppa

Efter tips från sonen (vilket ska erkännas mottogs av mig med en smula skepsis), lagade jag för första gången i mitt liv potatis-och purjolökssoppa. Tydligen är det hans favoriträtt i skolan, men ni ska veta att jag har gett mig på andra rätter också som de uppskattar i skolmatsalen. Resultatet blir dock nästan alltid en rynkad näsa och kommentaren att det smakar annorlunda i skolan. "Thanks for trying", liksom!

Så ni förstår att jag tog mig an denna nya rätt med ett stukat självförtroende, men döm om min förvåning när både sonen och dottern älskade den. Jag tror "asgott" blev betyget från sonen och det tillhör inte vanligheterna. Ett positivt omdöme från honom är annars en axelryckning och ett "det var väl okej".
En oredigerad och sent påkommen bild av kreationen.
Jag ska faktiskt passa på att erkänna ett misstag jag gjorde, då jag trodde att jag förstört hela soppan. Istället för en tesked timjan, öste jag på med en matsked. I ren panik försökte jag fiska upp de små bladen med en sked, men de små jäklarna var överallt och flyttade sig retfullt när skeden närmade sig. Det var bara att hålla tummarna för att barnen inte skulle märka något, och i värsta fall är det inte långt till pizzerian.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar