söndag, januari 12, 2020

Vissa investeringar är bara så värda!

Jag lever i en underbar och brokig familj, där vi varannan vecka är sex medlemmar och däremellan bara två. Så intensiteten varierar från vecka till vecka, kan man milt uttrycka det. De veckor då vi har lyckan att ha våra fyra barn här, skulle jag inte byta bort mot allt guld i världen (möjligtvis choklad), men ibland skulle det vara skönt att kunna stänga dörren om sig. Om så bara för en halvtimme (och inte bara på toaletten). Vi vuxna har ingen naturlig hängplats. Soffan i vardagsrummet är belägrad, och från tv:n hörs ett ständigt brus av hysteriskt förvrängda barnprogramsröster, som får mig att bara efter ett par minuters exponering utveckla nervösa ryckningar. Visst är jag kapabel att klämma mig ner i soffan och byta kanal, alternativt även stänga av tv:n. Men då börjar barnen plötsligt intressera sig för vad jag skriver eller surfar på.
"Hur länge har du kollat på den sidan egentligen?" eller 
"Varför står det mitt namn där, skriver du något om mig?" eller
"När ska vi äta, jag är hungrig (en kvart efter frukost)?" eller
"Vem är det på den bilden, är du kompis med honom (indisk man, i traditionellt indiska kläder, i Indien som håller i, inte bara ett, utan två gevär)?" eller
"Får jag låna datorn och kolla på saker som jag kan önska mig när jag fyller år (om sisådär tio månader)?"
Vid köksbordet går det att hålla till kortare stunder, alltså mellan måltiderna, men då tillkommer mecket att flytta laptopen. Eftersom den har ca tio år på nacken, är sladden ett måste....ja ni förstår ju hur jobbigt!?! Och sovrummet har hittills inte varit något alternativ, då den enda sittvänliga möbeln varit sängen: Hej Nackspärr!

Men idag! Idag gjorde jag något craaaazy och köpte en fåtölj på IKEA. Jag hade siktat in mig på en öronlappsfåtölj i grön sammet, men blev kär i en helt annan. Jag fick plocka ner Audrey Hepburn från väggen, flytta på linneskåpet i sovrummet (åt helvete med symmetrin), omplacera en ej sittduglig stol från typ 1800 kallt och sen kunde jag trycka in min lilla fåtölj, ett litet litet bord och en golvlampa i ett hörn....och där var den. Min lilla vrå av världen. Att jag ska sitta där och bara vara! 😎


Väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar